Twitterissä on tällä hetkellä noin 335 miljoonaa käyttäjää, joista yli 3 miljoonaa ovat suomalaisia. Niinpä kannattaa ottaa tämäkin alusta haltuun!

Twitter-markkinointi erottuu Facebook-, Instagram- ja Pinterest-markkinoinnista, joten se ei ole vain “yksi alusta lisää”, johon kierrätät samaa sisältöä. On tärkeää ymmärtää Twitterin toimintatavat ja mukauttaa markkinointia sen mukaan.

Alustan toiminta pohjautuu hyvin pitkälle interaktiivisuuteen. Yritykset mm. jakavat tietoa ja sisältöä, ovat vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja muiden yritysten kanssa, verkostoituvat, brändäävät, myyvät, ja pyrkivät ohjaamaan käyttäjiä omille verkkosivuilleen ja muihin kanaviin.

Tässä blogitekstissä annamme muutamia toimintatapoja, jotka yrityksesi kannattaa händlätä Twitterissä!

1. Herätä keskustelua yritystoimintaasi liittyvistä aiheista

Yhteistä Twitterissä ja muissa sosiaalisen median kanavissa on se, että siellä kuuluisi herättää keskustelua. Sosiaalinen media pidetään sosiaalisena juuri siten, että herätät seuraajissasi kysymyksiä ja ajatuksia sekä olet mukana keskustelussa. Käytä keinona kysymyksiä ja toimintakehotteita (CTA, Call to Action).

2. Hyödynnä Twitteriä asiakaspalvelukanavana

Sosiaalisen median käyttö asiakaspalvelukanavana on yhä kovassa nousussa ja Twitterin reaaliaikainen luonne sopii asiakaspalveluun erinomaisesti! Vastaamassa käyttäjien kysymyksiin ja ohjaa heitä esimerkiksi verkkosivuillesi. Löydät keskustelut helposti etsimällä yritykseesi liittyviä hashtageja tai katsomalla ilmoituksistasi, jos joku on maininnut twiitissä profiilisi.

3. Seuraa alaasi liittyviä hashtageja

Hashtagien seuraaminen ei ole kätevää ainoastaan asiakaspalvelun kannalta. Voit seurata muiden alan ihmisten ja kuluttajien ajatuksia ja saada ideoita sekä olla vuorovaikutuksessa muiden yritysten kanssa. Saat huomiota kommentoimalla, jakamalla ja seuraamalla olennaisia twiittejä ja käyttäjiä.

4. Ota kaikki irti apuohjelmista

Esimerkiksi Twitterin luoma TweetDeck tekee Twitterin käytöstä tehokkaampaa. Voit mm. käyttää useampaa aikajanaa kerralla ja ajastaa twiittejä. Lisäksi pystyt luomaan erilaisia listoja, joiden avulla voit seurata tietyn aihepiirin twiittejä kätevästi. Luo itsellesi listat esimerkiksi kilpailijoista, maantieteellisestä alueesta, alasta tai mistä tahansa muusta!

5. Jaa linkkejä ja kuvia

Twitterin analytiikkasivulla kerrotaan, että linkilliset ja kuvalliset tweetit ovat suositumpia kuin twiitit, joissa on vain tekstiä. Siispä kannattaa jakaa niin omaa kuin muidenkin sisältöä linkkien tai kuvien muodossa. Linkit voivat ohjata esimerkiksi verkkosivuillesi, tutkimuksiin tai blogiisi. Kuvat voivat olla esimerkiksi mielenkiintoisia infograafeja, huumorikuvia kuten meemejä tai tuotekuvia.

6. Uudelleenkäytä sisältöä

Reaaliaikaisen luonteensa takia vanhat twiittisi jää profiilisi uumeniin, eikä käyttäjillä ole juurikaan tapana käydä profiiliasi läpi. Voit siis huoletta jakaa aikaisemmin postaamisasi twiittejä, kunhan et tee sitä liian usein, jolloin käyttäjät näkevät samaa sisältöä jatkuvasti. Hyvä tapa on usein uudelleenjakaa twiitti kommentin kanssa, jolloin lisäät twiittiin päivittynyttä tietoa tai lisätietoja.

7. Analysoi

Twitterin analytiikka kertoo sinulle mm. mitkä twiittisi saivat eniten näkyvyyttä. Tilastoista voit helposti tarkastella esimerkiksi onko seuraajamäärä, maininnat, twiittien näyttökerrat tai profiilin katselumäärät kasvaneet viime kuukauteen verrattuna. Lisäksi näet twiittikohtaisia tilastoja sekä tietoa Twitterin käyttäjistä ylipäätään. Twitterin tilastot näyttävät myös mitkä aiheet ja tapahtumat kiinnostavat käyttäjiä eniten. Näistä saat hyviä vinkkejä myös omaan markkinointiin!

Ilmoittaudu Twitter-markkinoinnin kurssille!

Tässä blogitekstissä kävimme ytimekkäästi läpi asioita, jotka yrityksesi on hyvä muistaa Twitteriin liittyen. Jos haluaisit tietää lisää tai jos sinulla ei ole vielä Twitter-tiliä lainkaan, ei hätää! Meillä Digitrainerillä on tarjota Sinulle tai yrityksellesi kurssi juuri Twitter-markkinointiin liittyen. Ota rohkeasti yhteyttä!