Kävimme läpi toukokuisessa treenivinkkipostauksessa sähköpostin tarkistuslistaa, eli itse sähköpostin sisältöä. Tässä tekstissä emme paneudu niinkään sähköpostin sisältöön vaan itse sähköpostimarkkinointiin.

Miten saat potentiaalisia asiakkaita liittymään sähköpostilistalle? Millaiset automatisoidut sähköpostit toimivat tehokkaimmin? Mihin aikaan sähköpostia kannattaa lähettää? Lukaise nämä vinkit niin osaat tehdä tuloksellista sähköpostimarkkinointia!

Monikanavainen markkinointi

Monikanavainen markkinointi on tehokkaampaa kuin vain yhden kanavan, kuten sähköpostin, hyödyntäminen. Kun potentiaalinen asiakas näkee mainontaa useammasta kanavasta, se jää paremmin mieleen. Monikanavainen markkinointi saakin asiakkaita toimimaan (engagement) noin 250% tehokkaammin kuin yksikanavainen markkinointi.

Monikanavaisella markkinoinnilla voidaan myös monipuolisemmin ohjata asiakasta tekemään ostopäätöksiä. Voit mainostaa tuotteen erilaisia hyötyjä sosiaalisen median kanavilla ja lopulta lähettää sähköpostilla tarjouksen. Näin tuotteesta muodostuu aluksi positiivinen kuva, asiakkaalle syntyy tarve ja lopuksi tarjotaan mahdollisuus ostaa.

Automatisoidut sähköpostit

Erityisesti erilaisista palveluista ja verkkokaupoista lähetetään paljon automatisoituja sähköposteja. Näistä sähköposteista tilausvahvistuksilla on korkein avausprosentti, noin 59%. Suurin myyntiprosentti taas on sähköposteilla, jotka muistuttavat tuotteista ostoskorissa. Kannattaa siis muistuttaa asiakkaita, jos he ovat lisänneet tuotteita ostoskoriin, mutta tilausta ei ole tehty loppuun asti.

Sähköpostimarkkinointia voi automatisoida lukemattomilla tavoilla. Itse muokatut automaatiot saavatkin keskimäärin paljon huomiota, sillä tällaisten mukautettujen sähköpostien linkkien klikkausprosentti on kaikista suurin, noin 17,3%.

Segmentoidut kampanjat

Kohdennettu markkinointi on luonnollisesti tehokkainta. Segmentoitujen sähköpostien avausprosentti on ei-segmentoituihin sähköposteihin verrattuna noin 10 prosenttiyksikköä suurempi, klikkausprosentti noin 0,6 prosenttiyksikköä suurempi ja tilausprosentti 1,6 prosenttiyksikköä suurempi.

Segmentointia voidaan tehdä sähköpostimarkkinoinnissa monella tavalla. Esimerkiksi sen mukaan minkä kautta asiakas on päätynyt sähköpostilistalle tai henkilötietojen mukaan, mikäli niitä on olemassa.

Voit hyödyntää segmentointia myös tietojen keräämisessä. Tällöin rikastat asiakastietoja segmentointia varten vähitellen. Aluksi voit pyytää sähköpostiosoitteen, sen jälkeen kysyä kiinnostuksen kohteista ja lopuksi ostoaikeista. Näiden yksilöivien tietojen perusteella pystyt tekemään jo hyvinkin segmentoitua sähköpostimarkkinointia

Mihin aikaan sähköpostia kannattaa lähettää?

Vastaanottajat avaavat sähköpostia keskimäärin parhaiten klo 8 aamulla sekä iltapäivällä klo 13 ja klo 16. Klikkausprosentti on parhaimmillaan jälleen klo 8, klo 13, klo 16 sekä lisäksi klo 17.

Paras aika kuusta on keskimäärin 5. päivä, 7. päivä ja 12. päivä kuusta. Eli loppukuusta sähköpostit tehoavat heikommin kuin kuun alkupuoliskolla.

Kannattaa siis ajoittaa sähköpostimarkkinointi kuun alkupuoliskolle ja klo 8 aamulla, klo 13 tai klo 16 iltapäivällä.

Kuinka asiakkaat liittyvät sähköpostilistalle?

Asiakkaat liittyvät sähköpostilistoille parhaiten seuraavasti (liittymisprosentti):

  1. Laskeutumissivu (24,82%)
  2. Onnenpyörä (12,74%)
  3. Popup (4,22%)
  4. Liittymiseen tarkoitettu laatikko (1,28%)

Laskeutumissivu on siis tehokkain tapa saada asiakkaita liittymään sähköpostilistalle. Toiseksi tehokkain tapa on onnenpyörä, josta asiakas voi saada esimerkiksi alennuskoodin seuraavaa ostosta varten.

Täytyy muistaa, että mitä tahansa keinoa käyttääkin, kannattaa asiakkaalle antaa jonkinlainen selvä hyöty siitä, että hän liittyy listalle. Tämä voi olla alennuskoodi ensimmäistä ostosta varten, ilmainen tuote tai ilmainen opas. Jotain, joka houkuttelee asiakasta liittymään ja josta on oikeasti asiakkaalle hyötyä.

Sähköpostilistalle liittymiseen vaikuttaa myös se, mitä tietoja asiakkaan tulee syöttää listalle liittyessä sähköpostin lisäksi. Tehokkain liittymisprosentti on kun pyydetään puhelinnumeroa, toiseksi tehokkain kun pyydetään etunimeä ja kolmanneksi tehokkain kun pyydetään syntymäpäivää. Vaikuttaisi siis siltä, että asiakkaat lähettävät mieluiten sähköpostiosoitteen lisäksi vähiten henkilökohtaista informaatiota sisältävän tiedon.


---


Lähde: Omnisendin monikanavainen ja automatisoitu markkinointialusta ja sen keräämä data vuodelta 2018. Täytyy muistaa, että kyseessä on brittifirma, eli eri keinot toimivat hieman erilailla alueesta ja kulttuurista riippuen.